
Forvaltningens indstilling af tre træbroer, to mindre i Indelukket og en noget større over Lyså udskiftet med broer i beton blev også politisk besluttet på byrådsmødet i juni. Broen over Lysåen skal bygges i år, og der er allerede hjemtaget priser. Men mindsteprisen viser at den ikke kan bygges for de 2 mio. kroner, som Forvaltningen ellers fik bevilliget. Forvaltningen forventer en tillægsbevilling.
Men politikernes beslutninger er baseret på mangelfulde, forkerte og tilbageholdte oplysninger om beton– og træbroer. Samtidigt er også lokalråd og cyklistforbundet blevet misinformeret.
Forvaltningen har på flere væsentlige punkter i udvalgenes og byrådets behandling af sagen er ”Kodeks for Forvaltningens betjening af politikerne” i flere dokumenterede tilfælde ikke overholdt.
Dermed har udvalg-byråd og lokalråd fået mangelfulde, misvisende, forkerte og udeladte oplysninger i valget mellem en beton- eller træbro således, at disse ikke har kunnet tage beslutninger på et sagligt og fagligt funderet grundlag.
Det viser en gennemgang af sagsforløbet som SilkeborgObs redaktør og ingeniør Søren Westergaard og konsulent Bent Vestergaard har foretaget. Også de 2 mio. var mangelfuld information, da Forvaltningen allerede i januar oplyste, at broen ikke kunne bygges for 3,5 mio. kroner. Endvidere atter gentaget at betonbroen har en længere levetid end træ. Det til trods for at rådgiveren på sin egen hjemme skriver, at træbroer kan leve op til 80 år.
Forvaltningen har f.eks. aldrig fremlagt et tilbud fra en erfaren træbrobyger på en træbro, der var en tredjedel billigere end én i beton. Men det skyldes formodentlig at Forvaltningen lige fra sagens start har plæderet: At en bro i beton er billigere end én i træ. Det er en sandhed med store modifikationer.
Nina Bardram, Lysbro, siger til SilkeborgObs, at de til både PVU-medlemmerne Martin Jacobsen og Lars Hansen har sagt, at de gerne vil have en træbro, og at man skal kunne sejle under den. Det samme gælder Lokalrådet.
Forvaltningen oplyser til SilkeborgObs, at ingeniørfirmaet Broconsult står for beregningerne, og at der ikke kan ske en gennemsejling under betonbroen. Det var ellers et ønske fra både politikere og lokalråd
Ikke sammenlignes. Forvaltningens prismæssige sammenligning og levetid med den eksisterende gitterkonstruktion i træ og den nye betonbro er ikke sammenlignelige. Det er to forskellige konstruktio-ner og priserne derfor ej heller sammenlignelige. Men det opdagede politikerne ikke! Sagen var ét af 80 punkter i anlægsbudgettet for 2025!
Betonbroen er mere enkel end træbroens gitterkonstruktion, der i sagens natur rummer mere træ, som de anslår koster en halv million kroner mere end betonbroen.
Sagen er principiel og påklaget til Ankenævnet og med opfordring til bl.a. et straks påbud af byggeriet og sagen skal genoptages.,